4/07/2010

ebiznes - Biznesplan to podstawa udanego przedsięwzięcia

 Autor : Artur Jahns                                                                     źródło : Skuteczny Biznesplan

Adam Smith,  wielka postać w historii  ekonomii,   liberał  opowiadający   się   za   wolnym  rynkiem  i   własnością   prywatną, mówi, że przedsiębiorca produkujący określone dobra nie robi tego ze swoich prostych altruistycznych pobudek, lecz z czystej egoistycznej  chęci zysku.  Co jest ważne,  w swoim dążeniu do
zysku zaspokaja on nierzadko niezbędne potrzeby innych ludzi poprzez dostarczanie im produkowanych przez siebie dóbr.

Mówi  się,   że 90% przedsiębiorstw,  które startują bez  biznesplanu,  mniej  więcej po roku działalności upada.  Można więc jednoznacznie stwierdzić, że przy wdrażaniu czy realizacji nawet  najmniejszego przedsięwzięcia warto wszystko z wyprzedzeniem zaplanować i zastanowić się chociażby nad ryzykiem
czy zagrożeniami, z jakimi prawdopodobnie przyjdzie się nam mierzyć — w trakcie realizacji  przedsięwzięcia  lub w prowadzeniu przedsiębiorstwa.

Polska nazwa  biznesplanu,   jak się  łatwo domyślić, została zaczerpnięta ze swego anglojęzycznego odpowiednika,  czyli  business plan, co  w dosłownym  tłumaczeniu oznacza  plan biznesowy. Wiele osób, nie zastanawiając się nad  istotą  biznesplanu,  bardzo często myśli, że jest to dokument dla banku czy innej instytucji,   stworzony   tylko   po   to,   by   otrzymać wsparcie finansowe lub kredyt. Po części tak
jest, ale nie do końca. Nawet najmniejsze przedsięwzięcie warto jest przeanalizować i zaplanować. Jak już zapewne zauważyliśmy,  biznesplan  jest   tak   naprawdę   planem  strategicznym, chociażby takich działań jak marketing czy finanse. Jest określeniem celów, ujmującym to wszystko z założenia w strategicznym wariancie czasowym — zazwyczaj  na okres od dwóch do sześciu lat.





Definicji  biznesplanu jest zapewne tak wiele, jak i samych publikacji  na  ten  temat,  ale  zastanówmy  się nad dosłownością terminu   planowania   działalności   gospodarczej.   Najprościej można by powiedzieć, że jest to proces dokonywania wyborów, które dotyczą przyszłości.

Jest to,  jak najbardziej poprawne sformułowanie, ale musimy je trochę bardziej rozbudować, chociażby do takiego stwierdzenia jak poniższe, które definiuje nam termin planowania działalności gospodarczej jako:

planowanie na ogół sformalizowanie, w którym precyzujemy przyszłe stany przedsiębiorstwa lub przedsięwzięcia oraz określamy metody i  sposoby osiągnięcia poczynionych wcześniej założeń.

Przesłankami dla planowania może być na przykład:
• chęć zwiększenia skuteczności czy zoptymalizowania zarządzania istniejącym już przedsiębiorstwem,
• wyznaczanie   i   opracowywanie   działań   operacyjnych   lub strategicznych,
• chęć zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa,
• zmniejszenie lub zminimalizowanie ryzyka działalności, na które cały czas narażone jest przedsiębiorstwo.
Odnosząc się do wcześniejszego terminu planowania, możemy z powodzeniem zilustrować proces planowania przy tworzeniu biznesplanu.

Ilustracja 1. Proces planowania. Źródło: Opracowanie własne.
• Wizja przedsiębiorstwa, czyli opis, koncepcja przedsiębiorstwa w odległej przyszłości, przy założeniu, że wszystko będzie szło zgodnie z planem oraz z uwzględnieniem korzystnych uwarunkowań rynkowych. Jest to, ujmując krótko, to, do czego dążymy.

• Cele przedsiębiorstwa,  założenie celu,  które będzie  łączyło się  z  wizją przedsiębiorstwa.  Można przyjąć  dwa okresy: krótko-  oraz długoterminowy.  Należy również uwzględnić analizę   otoczenia   oraz   analizę  wewnętrzną   przedsiębiorstwa.

• Planowanie  przedsięwzięcia,   staranne   zaplanowanie   krok po kroku postępów.

• Planowanie działań, przewidywanie ryzyka, problemów, jakie mogą zaistnieć, oraz zdefiniowanie planów awaryjnych, wraz z gotowymi rozwiązaniami.

Brak komentarzy: