Autor : Artur Jahns źródło : Skuteczny Biznesplan
Adam Smith, wielka postać w historii ekonomii, liberał opowiadający się za wolnym rynkiem i własnością prywatną, mówi, że przedsiębiorca produkujący określone dobra nie robi tego ze swoich prostych altruistycznych pobudek, lecz z czystej egoistycznej chęci zysku. Co jest ważne, w swoim dążeniu do
zysku zaspokaja on nierzadko niezbędne potrzeby innych ludzi poprzez dostarczanie im produkowanych przez siebie dóbr.
Mówi się, że 90% przedsiębiorstw, które startują bez biznesplanu, mniej więcej po roku działalności upada. Można więc jednoznacznie stwierdzić, że przy wdrażaniu czy realizacji nawet najmniejszego przedsięwzięcia warto wszystko z wyprzedzeniem zaplanować i zastanowić się chociażby nad ryzykiem
czy zagrożeniami, z jakimi prawdopodobnie przyjdzie się nam mierzyć — w trakcie realizacji przedsięwzięcia lub w prowadzeniu przedsiębiorstwa.
Polska nazwa biznesplanu, jak się łatwo domyślić, została zaczerpnięta ze swego anglojęzycznego odpowiednika, czyli business plan, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza plan biznesowy. Wiele osób, nie zastanawiając się nad istotą biznesplanu, bardzo często myśli, że jest to dokument dla banku czy innej instytucji, stworzony tylko po to, by otrzymać wsparcie finansowe lub kredyt. Po części tak
jest, ale nie do końca. Nawet najmniejsze przedsięwzięcie warto jest przeanalizować i zaplanować. Jak już zapewne zauważyliśmy, biznesplan jest tak naprawdę planem strategicznym, chociażby takich działań jak marketing czy finanse. Jest określeniem celów, ujmującym to wszystko z założenia w strategicznym wariancie czasowym — zazwyczaj na okres od dwóch do sześciu lat.
Definicji biznesplanu jest zapewne tak wiele, jak i samych publikacji na ten temat, ale zastanówmy się nad dosłownością terminu planowania działalności gospodarczej. Najprościej można by powiedzieć, że jest to proces dokonywania wyborów, które dotyczą przyszłości.
Jest to, jak najbardziej poprawne sformułowanie, ale musimy je trochę bardziej rozbudować, chociażby do takiego stwierdzenia jak poniższe, które definiuje nam termin planowania działalności gospodarczej jako:
planowanie na ogół sformalizowanie, w którym precyzujemy przyszłe stany przedsiębiorstwa lub przedsięwzięcia oraz określamy metody i sposoby osiągnięcia poczynionych wcześniej założeń.
Przesłankami dla planowania może być na przykład:
• chęć zwiększenia skuteczności czy zoptymalizowania zarządzania istniejącym już przedsiębiorstwem,
• wyznaczanie i opracowywanie działań operacyjnych lub strategicznych,
• chęć zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa,
• zmniejszenie lub zminimalizowanie ryzyka działalności, na które cały czas narażone jest przedsiębiorstwo.
Odnosząc się do wcześniejszego terminu planowania, możemy z powodzeniem zilustrować proces planowania przy tworzeniu biznesplanu.
Ilustracja 1. Proces planowania. Źródło: Opracowanie własne.
• Wizja przedsiębiorstwa, czyli opis, koncepcja przedsiębiorstwa w odległej przyszłości, przy założeniu, że wszystko będzie szło zgodnie z planem oraz z uwzględnieniem korzystnych uwarunkowań rynkowych. Jest to, ujmując krótko, to, do czego dążymy.
• Cele przedsiębiorstwa, założenie celu, które będzie łączyło się z wizją przedsiębiorstwa. Można przyjąć dwa okresy: krótko- oraz długoterminowy. Należy również uwzględnić analizę otoczenia oraz analizę wewnętrzną przedsiębiorstwa.
• Planowanie przedsięwzięcia, staranne zaplanowanie krok po kroku postępów.
• Planowanie działań, przewidywanie ryzyka, problemów, jakie mogą zaistnieć, oraz zdefiniowanie planów awaryjnych, wraz z gotowymi rozwiązaniami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz