4/08/2010

ebiznes - Biznesplan czy skuteczny biznesplan?

 Autor : Artur Jahns                                                                                 źródło : Skuteczny Biznesplan

Skutecznie sporządzony i zaplanowany biznesplan niekoniecznie może się zamienić w tak zwany skuteczny biznesplan, przekładający się na ogólnie pojęty sukces.  Przykładem może być firma  WPmobi   należąca   do  Wirtualnej   Polski   i   świadcząca usługi GSM prepaid,  jako tak zwany  MNVO  (skrót od angielskiego określenia Wirtualnego Operatora Telefonii  Komórkowej  —  Mobile Virtual  Network Operator).  WPmobi  uruchomiono 29 sierpnia 2007, a zakończono tę działalność 31 maja 2009  roku,  czyli  po niespełna dwóch  latach.  Przeszacowanie biznesplanu,  przyjęcie zbyt optymistycznego scenariusza oraz zły model biznesowy przedsięwzięcia spowodowały szybki upadek dobrze zapowiadającej  się — według niektórych — nowej
sieci komórkowej. Możemy przytoczyć  przykład stawek taryfowych,   jakie oferował  WPmobi,  a które były  różne od prawie wszystkich sieci,  czy  to za  rozmowy głosowe,  czy SMS-y  lub MS-y,   przez   co   zwykły   klient   próbujący   oszacować   swoje miesięczne koszty, musiał szukać w ogromnej matrycy po kolei
każdej  stawki  cenowej,  co skutecznie odstraszało nowych potencjalnych  użytkowników  i   pchało   ich  w  ręce   konkurencji. Model biznesowy w przypadku aktywacji kont był totalnie nietrafiony   i  przekombinowany.  Użytkownik  zamiast  po prostu umieścić kartę SIM w telefonie i korzystać, jak jest to w przypadku innych operatorów oferujących usługi prepaid, najpierw musiał  odwiedzić stronę WWW WPmobi,  wypełnić kilka  formularzy  i  następnie poczekać 24 godziny na  aktywację,  podczas gdy powszechnie wiadomo, że w Polsce użytkowników samych telefonów komórkowych jest bardzo dużo, a gospodarstw
domowych posiadających dostęp do  Internetu  jest  niespełna 30% (rynek o nieodpowiednich rozmiarach), w takim razie cała reszta musiała być zdana tylko na kafejki internetowe.





Operatorzy MVNO nie są w stanie konkurować z tradycyjnymi operatorami, którzy posiadają własną rzeczywistą infrastrukturę. Jedną z idei tworzenia sieci komórkowej  MVNO była  usługa  dodatkowa,  która
daje tak zwaną wartość dodaną,  pośrednio lub bezpośrednio.   Dobrym   przykładem   na   zastosowanie
usługi dodatkowej jest Carrefour Mova, należąca do sieci  sklepów oferujących produkty FMCG Carrefo-
ur.  W  tym przypadku model  biznesowy oparty na wymianie kwoty dokonanych zakupów w sklepie Carrefour, na doładowanie  w postaci  darmowych minut  w  sieci  Carrefour Mova sprawdza się, jak na razie, doskonale (dodatnia wartość dla klienta oraz innowacyjność). W końcu i tak każdy musi ku-
pić żywność, a osoby szukające oszczędności chętnie skorzystają z oferty Carrefour. Sama Carrefour Mova być może jest nierentowna  lub oscyluje wokół  zera,  ale za  to sklepy Carrefour zyskują nowych klientów, czego wynikiem dla całej grupy Carrefour, jest zwiększenie przychodów oraz rentowności.Mając w pamięci powyższe przykłady, możemy sporządzić ilustrację, taką jak poniższa.

Zobacz Również :

Ebiznes - Strategia – siła, która prowadzi biznes

Cztery kluczowe elementy w biznesie

ebiznes - Domenowy słownik

 

 

 

Brak komentarzy: