11/19/2009

ebiznes - Domenowy słownik


W tym rozdziale chciałbym przedstawić kilka ważnych pojęć ze świata  domen, które są często mylone bądź błędnie interpretowane.

Domena — to unikalny adres internetowy, pod którym strona internetowa jest dostępna w sieci, np. tapety.pl.


Własna domena jest dziś istotnym elementem polityki marketingowej firmy. Bez niej firma w oczach klientów z pewnością jest mniej wiarygodna, a jej adres znacznie trudniejszy do zapamiętania. Działania promocyjne i reklamowe skupiające się na wizerunku firmy i jej obecności na rynku z pewnością odnoszą znacznie lepszy skutek, gdy firma podaje własny adres internetowy związany z jej działalnością lub nazwą. Dlatego adresy internetowe, czyli właśnie domeny, są tyle warte.

Subdomena — jest to część adresu internetowego znajdująca się pomiędzy prefixem http:// a domeną wraz z końcówką. Jeżeli posiadamy domenę o adresie: www.tapety.pl i chcemy uruchomić sklep inter-netowy, to zakładamy dla tego sklepu subdomenę o nazwie sklep. Adresnaszego sklepu będzie następujący: www.sklep.tapety.pl .

Subdomena jest usługą przeznaczoną dla każdego. Każdy, kto chce mieć własną subdomenę, musi spełniać odpowiednie warunki wskazane przez administratora. Subdomena jest kontem z własnym katalogiem WWW,
posiada hasło, katalog CGI, program pocztowy. Jedną z zalet subdomeny jest to, iż wybierając znaną i cenioną domenę, zyskujemy elegancki  i jednoznacznie kojarzący się adres, który można łatwo wykorzystać w prowadzonej działalności marketingowej.

PageRank — metoda nadawania indeksowanym  stronom internetowym określonej wartości liczbowej (1–10, gdzie 1 to strona najwyżej pokazywana w przeglądarkach, a 10 najniżej), oznaczającej jej jakość.

Algorytm PageRank jest wykorzystywany przez popularną wyszukiwarkę internetową Google. Został opracowany przez założycieli firmy Google, Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, podczas ich studiów na Uniwersytecie Stanforda w 1998 roku. Nazwa algorytmu pochodzi nie od angielskiego wyrazu określającego stronę (ang.  page), lecz od nazwiska twórcy, czyli Larry’ego Page’a. Wynik PageRank pokazywany jest jako jedna z opcji dostępnych w pasku narzędziowym Google, sprawdzać można go również w wielu serwisach niezależnych.

PageRank jest rozwinięciem znanej od dawna heurystyki, wedle której jakość tekstu jest proporcjonalna do liczby tekstów na niego się powołujących. Ulepszenie zaproponowane przez autorów Google polegało
na ważeniu jakości odnośników wskazujących na rozpatrywany tekst ich własną wartością PageRank. Innymi słowy: jeśli na dany tekst powołuje się artykuł, który sam ma wysoką ocenę, ma to większe znaczenie, niż
gdy na ten sam tekst powołuje się mało popularna strona.Ponadto PageRank jest tylko jednym z wielu elementów decydujących o ostatecznej pozycji danej strony wśród wyników wyszukiwania, a wprowadzane zmiany powodują, iż ma on coraz mniejszy na nią wpływ.




TrustRank/TR — rewolucyjny algorytm który w przyszłości ma zastąpić PageRank. Jego głównym założeniem jest szybkie wydzielenie stron spamujących z całego zbioru i ich zbanowanie.

Ruch na domenie — liczba podawana w jednostkach u/u, określająca liczbę wejść na daną domenę w ciągu jednego dnia. Liczba ważna dla osób zarabiających na parkowaniu domen, gdzie za każde wejście na
domenę serwery parkujące domeny płacą jej właścicielowi od 0,01 USD do nawet 2,50 USD!

Pozycjonowanie — pozycjonowanie jest najlepszą i najskuteczniejszą metodą promocji strony w Internecie.W porównaniu z usługami płatnych linków oferowanymi przez serwisy wyszukiwawcze jest to metoda bardzo tania. Pozycjonowanie pozwala na znaczne zwiększenie odwiedzalności strony przy zachowaniu relatywnie niskich kosztów.Sam proces pozycjonowania polega na optymalizacji kodu strony pod kątem wyszukiwarek internetowych i stosowaniu różnych technik mających sprawić, że po wpisaniu określonej frazy to „nasza” strona pojawi się na pierwszych miejscach listy wyników. Na efekty pozycjonowania trzeba poczekać w zależności od wyszukiwarki, w jakiej chcemy uzyskać wysoką pozycję.Czas ten jest od nas niezależny i wiąże się z tym, że od momentu zarejestrowania strony w wyszukiwarce do momentu zaindeksowania strony (czyli faktycznego pojawienia się jej na liście wyników) mija od kilku dni do kilku miesięcy.


Parkowanie domen — jeden ze sposobów zarabiania na domenach, a dokładniej — na ich ruchu. Jest to usługa umożliwiająca umieszczanie na serwerach parkujących domeny niewykorzystanych domen. Na zaparkowanych domenach zamieszczane są reklamy. Właściciele domen zarabiają pieniądze, jeżeli reklamy są oglądane i klikane. Domeny posiadające atrakcyjne nazwy są często odwiedzane. Użytkownicy poszukujący informacji wpisują jako adres strony to, czego szukają. Na przykład szukając pomysłu na wakacje, można wpisać bezpośrednio www.wakacje.pl. zamiast hasła „wakacje” w wyszukiwarce. Jeżeli zdecydujemy się na zaparkowanie takiej niewykorzystywanej domeny, zo-stanie ona wypełniona reklamą w formie linków tekstowych związanych znaczeniowo z poszukiwanymi hasłami.W przypadku www.wakacje.pl
będą to linki biur turystycznych, hoteli itp. Za każdym razem, gdy któryś z tych linków zostanie kliknięty, właściciel domeny zarabia pieniądze.

Cybersquatting — praktyka rejestrowania domen internetowych znanych marek i odsprzedawania ich po zawyżonej cenie osobom (np. znanym artystom) lub firmom, które miałyby do nich prawo na mocy prawa
o znaku handlowym; cybersquatter to „dziki lokator internetowy”.

Cybersquatterzy stosując często metodę wykupywania rozmaitych wariantów domen, np. obok domeny zakończonej na .com wykupują domeny  zakończone na .net lub .org, korzystając z faktu, że wiele firm wolałoby zabezpieczyć dla siebie szereg domen najwyższego poziomu, a nie tylko
domeny typu .com.

Jak zacząć?

Po przeczytaniu tego obszernego wstępu zastanawiasz się pewnie, jak zacząć zarabiać na domenach inernetowych. Otóż nie martw się, z moim poradnikiem domeny staną się prawdziwym źródłem zysków!

Jeśli chcesz zarabiać dzięki rewolucyjnemu e-biznesowi, musisz:

1. Przeczytać mój poradnik.
2. Znaleźć 15 minut wolnego czasu.
3. Zaopatrzyć się w pieniądze na rejestrację domeny (od 99 groszy do 50 zł).
4. Przeznaczać 5 minut wolnego czasu dziennie na doglądanie aukcji czy parkingu domeny.
5. Kupić sobie spory portfel, który pomieści wszystkie zyski.

Dlaczego warto?

Myślę, że rozdział „Domenowe historie” powinien Cię wystarczająco zachęcić do tego nowego e-biznesu i do dalszego czytania mojego poradnika, ale jeśli nie — oto parę zalet zarabiania na domenach internetowych:

1. Żeby zarabiać, nie musisz wychodzić z domu.
2. Poświęcasz minimum czasu, a wyciągasz maksimum zysków.
3. Nie ma żadnego ryzyka związanego z inwestowaniem pieniędzy, dmena zawsze jest coś warta.
4. Nie potrzebujesz kapitału początkowego.
5. Możesz zarabiać w każdym miejscu na świecie — nieważne, czy jsteś na wakacjach, w szkole, w pracy — potrzebny Ci jest jeden komputer z podłączeniem do Internetu.
6. Jest to nowy e-biznes, a nie od dziś wiadomo, że pierwsi zarabia najwięcej!



Brak komentarzy: