11/04/2009

ebiznes - Architektura nawigacji

To, jak zaprojektujemy nawigację po serwisie, ma być dla użytkowników proste w obsłudze. W przeciwnym wypadku bez
skrupułów opuszczą oni Twój serwis internetowy.
Jaki projekt jest najlepszy? Mamy dwa podstawowe rozwiązania do wyboru:
➢ Menu nawigacyjne górne poziome
➢ Menu nawigacyjne lewe pionowe
Górne poziome menu stosujemy, gdy posiadamy ograniczoną ilość kategorii, której nie zamierzamy powiększać. Maksymalna
ilość ikon to 10.
Jeżeli natomiast ilość oferowanych kategorii produktów / usług czy informacji jest większa albo będzie wzrastać, najlepszym rozwiązaniem jest menu pionowe.
Pozostaje jednak pytanie: z lewej czy z prawej strony?
Zapamiętaj: funkcjonalny serwis to taki, który jest intuicyjny i pokrywa się z naturalnymi skłonnościami użytkowników.





Skoro człowiek czyta od lewej strony do prawej, jego wzrok w sposób naturalny ląduje z lewej strony strony. Zatem menu
powinno być umieszczone po lewej stronie.
Obecnie popularną metodą badań zachowań użytkowników sieci jest tzw. eye-tracking, czyli śledzenie wzroku.
Badania, m.in. prowadzone przez światowego lidera funkcjonalności, Norman Nielsen Group, pokazują, że wędrówka oczami
po stronie internetowej ma kształt litery F. Co to znaczy?
Użytkownik strony internetowej ogarnia wzrokiem logo, nagłówek nagłówek, pierwsze kilka linii tekstu i dalej skanuje stronę wzdłuż lewego marginesu pionowo w dół.
Na rysunkach zwróć uwagę, jak mały stopień uwagi zostaje poświęcony prawej stronie ekranu. Dlatego też zasadne jest
umieszczenie poziomej belki menu lub menu wzdłuż lewego marginesu.



Brak komentarzy: