11/26/2009

Ebiznes - Strategia – siła, która prowadzi biznes


Jakiś czas temu Jay Abraham zrobił ankietę wśród kilkuset właścicieli biznesów z całego świata na temat strategii w ich biznesie. Miałem okazję wziąć udział w tej ankiecie i otrzymać w zamian jej wyniki...
które nikogo specjalnie nie zaskoczyły.

72% respondentów przyznało, że działa w biznesie taktycznie – skacze z kwiatka na kwiatek, gasi pożary – zamiast działać strategicznie, czyli podążać stale w wytyczonym kierunku.

69% przyznało, że ich biznes nie ma przewidywalnego przepływu gotówki (cashflow). Praktycznie codziennie walczą z małymi kryzysami o płynność finansową.

Rezultaty nikogo nie zaskoczyły, bo wszyscy zdajemy sobie sprawę z dwóch faktów:
1. Biznes strategiczny, tj. podążający w jednym konkretnym kierunku, rozwija się szybciej, daje większy zyski, ma szansę zostać liderem branży i wymaga mniej pracy.
2. Mało kto taki biznes prowadzi, głównie są to... liderzy danej branży.

Strategia w biznesie jest tym samym, czym jest plan długiej podróży. Wyobraź sobie, że wyruszasz do Brazylii kompletnie bez planu. Po prostu wychodzisz z domu, tak jak stoisz – i wybierasz się do Brazylii,
na bieżąco obmyślając sposoby transportu, finansowania podróży itd. Jakie masz szanse, że szybko i bezpiecznie dotrzesz do celu? Znikome.

Takie same szanse na sukces ma biznes nieprowadzony strategicznie. Brak strategii to zapewne jeden z głównych powodów statystyki, która mówi, że 95% biznesów upada w ciągu 10 lat.





Strategiczny trójkąt

Zrozumieć strategię pomaga Strategiczny trójkąt. Pomoże nam też procedura Paula Lemberga – trenera i konsultanta strategicznego podejścia do biznesu:

Zaczynasz z wizją. Wizja określa to, jak chcesz, aby Twój biznes wyglądał w przyszłości. A to, jak chcesz spełnić tę wizję, jest Twoją strategią. Innymi słowy, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: „Jak dostać
się stąd, gdzie jesteś obecnie – tam, gdzie chcesz być?”.

Nie można działać strategicznie, nie wiedząc, dokąd się zmierza.

To było proste ujęcie idei strategii. Czas na nieco bardziej rozbudowane:

Wizja

Na samej górze mamy Wizję, czyli odpowiedź na pytanie: Dokąd zmierzam w moim e-biznesie? Co chcę osiągnąć?

W określeniu wizji naszego biznesu mogą pomóc nam pytania Petera Druckera:

1. Czym jest nasz biznes?
2. Kto jest naszym klientem?
3. Co stanowi wartość dla tego klienta?
4. Jaki będzie nasz biznes?
5. Jaki powinien być nasz biznes w przyszłości?

Wizja powinna być konkretna i niezbyt rozbudowana. Daruj sobie formułowanie wizji, którą będziesz mógł wyryć w marmurze. Najlepsze są najprostsze wizje. Unikaj określeń: najlepszy, najtańszy itd.
Fred Smith chciał dostarczać przesyłki do każdego zakątka USA przed 10:30 rano następnego dnia i tak powstał FedEx. Smith nie chciał stworzyć najlepszej, najszybszej i najtańszej firmy kurierskiej
w USA, chciał po prostu dostarczać przesyłki przed 10:30 rano.

Formułując wizję, nie powinieneś skupiać się na produkcie, ale na potrzebie, którą chcesz zaspokoić. Produkty się zmieniają, umierają i ewoluują, a potrzeby nie, czasami pojawiają się nowe, ale po dłuższym
zastanowieniu odkrywamy, że pojawił się nowy produkt, a nie potrzeba

Strategia

Z wizji powstaje strategia jako pomysł na spełnienie wizji, pomysł na dotarcie do celu.

Jay Abraham: Dla mnie strategia to obejmująca wszystko, prowadząca siła, w ramach której porusza się cały biznes. To nie jest tylko definicja Twojego modelu czy celu biznesowego, ale tego, co próbujesz zrobić i dlaczego – jakimi mechanizmami i jaki ma dać to rezultat. (...) Genialna strategia przeciętnie wdrożona rozłoży na łopatki genialnie wdrożoną głupią strategię.


Są cztery zasadnicze błędy, jakie popełniają biznesy w kwestii strategii:

1. Nie posiadają żadnej strategii.
2. Trzymają swoją strategię w tajemnicy.
3. Uważają, że raz zdefiniowana strategia nie powinna być zmieniana ani rozwijana.
4. Zbyt szybko zmieniają strategię – zanim zacznie przynosić rezultaty.

Dam Ci przykład. Tworząc CzasNaEBiznes – stworzyłem szereg bardzo przydatnych narzędzi i rozwiązań e-biznesowych, które sprawiają, że ten biznes jest bardzo prosty w prowadzeniu, w czym utwierdziły
mnie wszystkie moje dłuższe wyjazdy na wakacje itp. Raz na ja-kiś czas odzywa się do mnie firma, która chciałaby niektóre z tych rozwiązań kupić.

Taktyki

Gdy wybierzemy już strategię, czas określić sposoby i metody jej realizacji. Najlepsze taktyki osiągania celu omówimy w kolejnych modułach.

Powiedzmy, że postanowiłem wygrać tydzień na Hawajach. To zła strategia, bo mam niewielki wpływ na jej realizację – zwróć na to uwagę.

Moje taktyki to: „Aby wygrać tydzień na Hawajach, muszę brać udział we wszelkich konkursach, w których można wygrać taką nagrodę. Powinienem też brać udział we wszystkich konkursach, w których mogę wygrać nagrodę o wartości powyżej X tysięcy złotych, za którą kupię taką wycieczkę”.



Polecam


Brak komentarzy: