11/05/2009

Cele



Na początek dobra informacja: to zagadnienie należy do stosunkowo najłatwiejszych. Ale to nie znaczy, że nie trzeba się tutaj przyłożyć! Wręcz przeciwnie: jest ono dla całego ebiznesplanu niezwykle istotne, ponieważ dla naszego przyszłego inwestora, czyli w naszym przypadku banku, jest pytaniem zasadniczym: czy cel przedstawiony w ebiznesplanie jest realny do osiągnięcia? Jeśli osiągniemy założone cele – bez trudu spłacimy pożyczkę. Proste!

Przejdźmy do konkretów. Jak zwykle na początku przedstawimy główne założenia:

1. Cel – określenie planów przedsiębiorstwa.
2. Cel – unikaj stwierdzeń ogólnych na rzecz konkretów.
3. Cel – powinien określać zyski z każdego obszaru prowadzonej działalności.

Przyjrzyjmy się bliżej owemu celowi






Cel – określenie planów przedsiębiorstwa

Chodzi tutaj o nakreślenie tego, co zamierzamy osiągnąć w danym czasie. Na przykład może to być okres spłaty naszego kredytu, aczkolwiek mile widziana jest dłuższa perspektywa, choćby 1-2 lata po
spłacie zobowiązania. Na przykład chcemy w przeciągu zadeklarowanego czasu naszej działalności zrealizować minimum kilkadziesiąt zleceń stworzenia witryn internetowych, wraz z usługą optymalizacji pod wyszukiwarki. Musimy wykazać, jaka będzie wysokość funduszy potrzebnych do realizacji naszego celu. Podaje się tutaj wartość zysków docelowych oraz rynek docelowy, który określa wielkość planowanych
obrotów. A przekładając to na język nieco prostszy i bardziej konkretny:

1. Nasze aktywa wynoszą np. 65 000 PLN. Razem z pożyczką uzyskaną z banku (100 000 PLN) będzie to 165 000 PLN. Taka suma jest nam potrzebna na zatrudnienie ludzi, zakup sprzętu, reklamę, opłatę wynajmu dwóch pomieszczeń firmowych w kamienicy pana X.
2. Docelowy zysk, który planujemy osiągnąć po danym czasie, to 350 000 PLN. Pozwoli nam to na spłatę zaciągniętego kredytu oraz umożliwi dalszy rozwój firmy: zatrudnienie nowych pracowników, a nawet zakup działki pod budowę siedziby naszej firmy.

Określamy, na jakim rynku chcemy nasze cele osiągnąć. Naszymi głównymi klientami będą małe firmy, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru województwa małopolskiego.

Cele przedsiębiorstwa określają generalne założenia. Bardziej szczegółową analizą zysków i poniesionych kosztów zajmujemy się dopiero później – na etapie prognozy finansowej. Podsumowując, priorytetem
jest ukazać w sposób jak najbardziej klarowny, do czego dąży nasza firma w przeciągu deklarowanego czasu. Co chcemy osiągnąć po tych trzech czy pięciu latach?

Cel – unikaj stwierdzeń ogólnych na rzecz konkretów

Należy unikać w ebiznesplanie, przy określaniu celów, stwierdzeń ogólnych typu: Przewidujemy znaczne zwiększenie przypływu klientów w trzecim i czwartym kwartale drugiego roku działalności.
Zamiast słowa znaczne użyjmy liczby, np. Przewidujemy zwiększenie przypływu klientów o 25% w stosunku do dwóch pierwszych kwartałów. Inwestor musi zawiesić oko na liczbach, bo słowo znaczne
niewiele mu mówi. Nie może na jego podstawie nic przekalkulować. I może go to zniechęcić. Nie napiszemy też, że Opieka nad szatą graficzną będzie sprawowana przez kilku grafików. Tutaj również użyjmy liczby, np. trzech. Czytającemu ebiznesplan da to obraz skali naszego przedsięwzięcia.

Uczmy się operować liczbami i procentam

Cel – powinien określać zyski z każdego obszaru prowadzonej działalności

Zyski z poszczególnych obszarów działalności powinniśmy opisać i określić oddzielnie. Żeby pokazać, ile jesteśmy w stanie wyciągnąć – mówiąc językiem obiegowym – z tworzenia stron, a ile z naszej drugiej e-usługi. Dobrze byłoby, gdyby szereg usług oferowanych przez firmę stanowił pewien ciąg, jakiś proces. Poszczególne obszary powinny łączyć się ze sobą, tworząc całość. I w naszej firmie właśnie tak jest, co nie jest wcale takie oczywiste w całej branży.

W dalszym ciągu postarajmy się wykazać, w jaki sposób jedna wykonana usługa może generować zyski drugiej. Konkretnie:

Wykonujemy serwis dla firmy X, z którego zysk wynosi 2 000 PLN; firma przez pewien czas radzi sobie bez optymalizacji. Jednak później zwraca się do nas z prośbą o wykonanie optymalizacji pod wyszukiwarki,
co kosztuje ją 1 000 PLN. A więc jeden obszar działalności wygenerował zysk drugiemu.

Przedstawienie takiego łańcucha może być ciekawe dla inwestora, gdyż zapewnia go o spójności naszych działań Tutaj jest dobry moment, żeby przypomnieć przyszłemu inwestorowi w czym tkwi nasza przewaga nad konkurencją. Dlaczego nasza firma zalicza się do tych najlepszych w naszej branży? Właśnie dlatego, iż
my nie zostawimy klienta na pastwę losu (czytaj: wyszukiwarek). Kompleksowa obsługa klienta, którą oferujemy, pozwoli poczuć się komfortowo naszemu zleceniobiorcy. Nie zatrzaśniemy przed nim drzwi naszej firmy zaraz po wykonaniu witryny internetowej.

Jak widać z powyższych rozważań, cele, do których dąży e-firma, są czymś niezwykle ważnym w całej tej układance zwanej ebiznesplanem.

Jasno sprecyzowane cele determinują działalność firmy. Jeśli dokładnie nie określimy, do czego dąży przedsiębiorstwo, możemy się zgubić i nie wykonać założeń. Bardzo często odbiorca lub inwestor zaczyna czytanie ebiznesplanu od rozdziału „Cele”. Jeżeli uzna, że nakreślony cel jest nierealny do osiągnięcia dla tak małej e-firmy lub też jest zbyt zawile przedstawiony, może nie czytać dalszej części. Po prostu się zniechęci.

Ty musisz zrobić wszystko, żeby efekt był odwrotny.

Zadania
1. Spróbuj naszkicować cele przykładowej e-firmy. Sprawdź, czy jesteś w stanie określić wizję jej działalności.
2. Poszukaj w różnych źródłach znaczenia terminu „cel przedsiębiorstwa”.

Pobierz Ebooka!! 






Brak komentarzy: